.: malam tahun baru, eh? da pagi la.. :.

salam.


perhatian: tatkala ini 'bunyi-bunyian' merdu dari rumah belakang baru sahaja selesai dihentikan.

erk..? apakah? huhu.. maksudnya. bunyi mercun la. tahun baru lah katakan. ish3..setiap kali musim perayaan mesti lalui perkara yang sama. mercun. eeeee.....!



'yeay! we are celebrating new year! happy new year everyone! make a new wish and hope it will comes true. wallah!'


heh.. nonsense. kalau dulu zaman kicik-kicik, zaman jahiliyah tu bole lah jugak Farah sambut TAHUN BARU MASIHI ni. sekarang, well, not anymore. i won't celebrate new year anymore unless, it is MAAL HIJRAH, which in Muslim's new year. hoh? 'bunyi tu' datang lagi. aduyai....

mungkin ada yang tertanya-tanya;

"asal si Farah ni anti sangat ngan tahun baru ni..? dye ade kisah silam ke dengan alam tahun baru..?"


haa... untuk menjawab soalan itu, sila baca wawancara dibawah.
__________________******____________________


wartawan:
salam alaik. Prof Farah, saya wartawan dari majalah &*%^@ ingin mewawancara prof berkenaan dengan statement prof yang nampaknya begitu 'anti' dengan TAHUN BARU ni. boleh prof terangkan sebabnya?


Prof Farah
: wa'kumsalam. terima kasih kerana sudi mewawancara saya. well, sebabnya mudah saja. saya tak suka bunyi mercun. da habis cerita. teeet!


wartawan:
hoh..? waddeduck?


Prof Farah:
haha.. tu salah satu sebab yang tak penting je. sebenarnya, ada beberapa sebab berkaitan agama yang menyebabkan saya tidak menyambut tahun baru. sebabnya:

  1. Tahun baru masihi merupakan sambutan keagamaan bagi agama kristian. sedarkah anda bahawa tahun baru ni dekat sangat dengan sambutan chrismas? kita menyambut tahun baru, berpesta sana sini, sama lah dengan orang kristian yang mana sekarang ni tempoh dorang sambut kelahiran Nabi Isa a.s.

sumber: http://www.tranungkite.net/lama/d01/warta1311.htm




tak caye jugak? meh sini tgk.

Apakah Tahun Baru Masehi Itu?

Iaitulah sambutan keagamaan Kristian ‘alaihim laknatullah wa sukhtuh sebagaimana dinyatakan dalam Ensikolpedia Katolik :

For the Catholics in England Pius VI (19 March, 1777) established the following lists of feasts: Easter and Pentecost two days each, Christmas, New Year’s Day, Epiphany, Ascension, Corpus Christi, Annunciation, Assumption, Sts. Peter and Paul,St. George, and All Saints. [ http://www.newadvent.org/cathen/06021b.htm ]

Jelas daripada senarai perayaan kristian di atas menurut Gereja
England, New Year’s Day adalah termasuk perayaan keagamaan.

sumber:http://tengkunizam.blogspot.com/2010/12/hukum-sambut-tahun-baru-masihi-bagi.html

2. Berkata Ulama Hanafiah : Maksudnya :

“dan menjadi kafir seseorang muslim dengan dia menyertai perayaan
kaum Majusi dan mengikuti apa yang mereka perbuat pada hari itu, dan demikian
juga kafir dia jika dia membeli sesuatu pada hari Nairuz yang tidak pernah
dibelinya pada hari lain kerana memuliakan hari tersebut bukan kerana dia
memakan atau minum pada hari itu, dan jadi kafir dia dengan memberi hadiah
walaupun sebiji telur kepada kaum musyrikin pada perayaan mereka kerana
memuliakan hari itu”.

[Majmak al-Anhar, 2/513]

sumber: sama seperti di atas.

3. kita kira +-9 bulan dari sekarang, banyak tak kes pembuangan bayi. bila ada musim perayaan, maksiat makin berleluasa. that's why la tahun lepas starting July makin banyak kes pembuangan bayi. not only new year, Valentine days also contribute a lot to kes pembuangan bayi. thanx a lot!

banyak je lagi sebab nya. tapi dah tak larat nak taip panjang-panjang. *pemalas punya budak! dush2!* anyway, it's getting late. esok ada banyak perkara kena buat. ye la, preparation nak ke kampus baru. seraaam! *ops! lupa nak tutup wawancara tadi. hehe..*

special segment. mentang-mentang la sekarang ni g0alie Malaysia; Khairul Fahmi Che Mat (kfcm/apex) tu f0fular, sume pun nak bercakap pasal dye (abes tu apa yang Farah ngah cakap ni..?) sume nak tiru dia, sume nak jadi awek die (hal0o..? dia sudah berpunya okeh?) orang yang tak berminat pasal bola pun tup-tup TERminat bola. wh0o..dasat! dan menakutkan. huhu.. bukan setakat kfcm je, mereka-mereka yang mempunyai iras-iras kfcm pun turut tumpang glam0r. ceeet! takde keje.

p/s: inchek AJ, anda tu sakit kaki. terseliuh. then maen lagi bola. walaupun takat jadi g0lie c0z' nak ade gaya cam kfcm *uweek*, but still, i'm worried bout u. shesh..baiknya Farah risaukan orang lain? diri sendiri macam mana? h0h0o..nity nite!! wassalam.

Farah

(^^,)

You Might Also Like

0 cot-cet cot-cet mereka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...