tazkirah for the day!

as salam.

sedikit perkongsian sebelum berbuka. dipetik dari kata-kata Ustazah Minah Dibok (pensyarah CTU UiTM Bandaraya Melaka). sumber diambil dari kata-kata prof Muhaya dan sumber lain (bak kata Ustazah).

sentiasa bawa 3 benda ni ketika keluar rumah.


1. getah -> untuk lastik mulut kita tatkala kita mengumpat seseorang

 

2. air -> kalau dah tak tahan sangat nak marah, minum air (jangan sampai telan), tahan je sampai marah tu hilang. kalau dalam mulut ada air macam mana nak marah kan? 


 

3. lilin atau mancis -> setiap kali kita nak buat dosa, nak buat maksiat, nyalakan api tu di tangan kita. mampukah kita nak tahan api neraka, sedangkan api yang kecil tu pun kita tak tahan?



wallahua'lam.

You Might Also Like

0 cot-cet cot-cet mereka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...