How I Survive: Edisi lawan Jerawat.

As salam.


Annyeong!

It's been a while. How i miss blogging. And Talking. and writing. and story telling. Ahah!

Currently i'm obsessed with lagu Sid Murshid-Akhirnya. the guys yang femes sebelum ni buat lagu pisang goreng tu. saja tukar arah, asyik lagu korea je. pfftt.



by the ways, apa kabar semua? Alhamdulillah. saya sihat. semakin sihat. Physically. But i'm mentally exhausted. Like seriously.

*sigh*


Actually saya baru recover dari Acute Modular Acne problem which resulting to jerawat besar-besar atas muka yang scary giler. Tak percaya? let see... at first saya ingat muka saya kena jerawat sebab lama dah tak keluar period. around 3-4 months macam tu. Then bila dah period panjang (almost 20 days. Lols) jerawat still tak hilang. hmm..

Then dia makin besar. Dan start banyak. Dan sakit.



I though macam alergik ke apa. So I stop eating seafood (sebab saya memang ada alergik udang, but i don't really care. hehe) dan yep, ia lansung tak berkesan.

MAKIN LAMA MAKIN WORST!






I cry. Lower self confident. Depan orang saya gelak-gelak happy macam takde apa-apa masalah. Balik rumah i started to have depression. yelah, lonely. kawan takde nak share problem. Boyfriend lagi lah takde. Da la memang tak lawa then jadi algi tak lawa. Uwaaaa... I cry again!

pergi surau kat ofis je mesti orang akan start tanya,


+ "kenapa muka tu?"

- "girls, are you okey?"

+ "What have you done to your face?"

-" Salah pakai produk ke dik?"


more or less macam tu la. Mula-mula rasa annoyed sebab malu la orang dok tanya benda yang kita risau. Lama-lama i tak eit in a positive ways,

"Maybe they just cared about you."

Then i started to talk bout this problem dengan orang ramai. Akui salah diri. dengar pendapat orang tua. Dan banyak freebies yang saya dapat. Product free, sabun free sampai dua!

tapi nak buat macam mana, tetap juga tak dapat solve problem saya. sobs.


Nak dipendekkan cerita saya pun akhirnya jejakkan kaki ke KLINIK HANA di Bangi.


Kebetulan ada package/offer time tu, so saya grab untuk 6 session-Acne combo which cost me around RM2,000.00. Say goodbye to Bonus. T_T

So, what is the results?

since saya pun dah consult dengan doctor hensem siap-siap, sama ada boleh ke tak pakai certain produk di drugstore (Watson/Guardian) dan dia cakap boleh je. So lepas pergi dua session saya keep on pakai 5 step yang doctor sarankan;

1- Cleanser

2- Toner

3-Serum

4-Moisturizer

5-SPF

and wallahhhh! my face are getting better. ade lagi 4 session tak pergi pergi lagi. adehhh..



muka baru balik dari treatment. NO MAKEUP.



muka lepas sebulan (during downtime). Muka tak pakai bedak, just pakai lipstick sebab tak nak ornag nampak kita pucat.




dan ni latest. Nowadays Alia pun dah start kena benda yang sama. Hormon agaknya.



Last picture is last two week masa mandi sungai Kalumpang.



yup, no more jerawat. Alhamdulillah.tinggal bekas je lah nak hilangkan susah sikit. Tapi kalau mekap mekap sikit tak nampak la. kekeke..

I've been using Eucerin A.I treatment and serum, SIMPLE toner, Clean and Clear cleanser, HAZE CARE moisturizer (sebab sekali dengan SPF) dan during weekend pakai FREEMAN Claymask.

this were my routine until now. untuk scars tak tau la nak hilangkan macam mana. Aloe Vera maybe?

You Might Also Like

0 cot-cet cot-cet mereka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...