Miri-Brunei BFF short Trip! Part 3

untuk Part 1:
https://farah-hime.blogspot.com/2018/12/miri-brunei-bff-short-trip-part-1.html
Untuk Part 2:
https://farah-hime.blogspot.com/2018/12/miri-brunei-bff-short-trip-part-2.html

As salam.

sepatutnya start Ahad sampai Sabtu ni saya dah berangkat Ke Sabah untuk Misi Jejak Borneo with my cousins dan makcik. tapi tak dapat cuti so.... *sobsobs*.

kita throwback jela  percutian yang lepas.

14/10/2018-Miri last day

balik dari Brunei kami tengok Hotel Transylvania 3 sambil makan makanan yang dibeli dari Pasar Malam Gadong. Dari Pasar Malam Gadong Brunei ke Hotel Nova Miri dalam 2 jam. tapi Mizat berjaya Bawak dalam 1jam 50 minit. 

HAHA. lepas je Imigresen terus dia pecut!

Pagi-pagi lagi kami dah siap packing. nak terus checkout walaupun flight 8.30 malam.

Pagi-pagi tu berbekalkan air cekelat untuk sarapan, selepas checkout kami ke Pasar besar kat Miri ni, Tamu Muhibbah & Tamu Khas.


Image result for tamu khas tamu am
*gambar ikhsan gooogle*



Tujuan utama kami ke Pasar tu untuk cari ikan terubuk masin (oleh-oleh untuk family). Dan si mizat nak beli obor-obor untuk bawak balik. dan makan. pfftt.. selain tu saya beli Midin (sayur) untuk ibu rasa, dan packing durian kampung Sarawak untuk ibu rasa.

*bayangkan orang yang tak makan durian dan tak boleh bau durian kena bawa balik durian secara senyap-senyap*

Next, Since last time tak dapat rasa mee kolok yang sedap, kami pun brunch di Restoren Awang Mahyan untuk cari mee kolok.




Bila nak balik baru teringat,

"keychain tak beli!"

dan kami terus ke Miri Handicraft Centre sebab aunty yang jual ikan masin tu cakap kat sini je boleh dapat key chain ke kain batik ke. Malas nak fikir panjang, kami terus google dan waze untuk kesana. rupanya tempat dia sebelah hotel kami je!

Image result for miri heritage centre



Seterusnya ke Siti Payung area Miri Waterfront, untuk cari Kek Lapis Sedap. harga dalam RM15-RM30. kalau nak murah (sebagai hadiah untuk kawan) sepatutnya kami cari di Pasar Malam Saberkas. hanya RM10. tapi sebab dia tak buka hari Ahad maka nak tak nak kena juga la beli kat Siti Payung. 

dan selfie sikit di waterfront Miri!







Dari Waterfront ke Canada Hill cuma 15 minit, maka itulah destinasi kami seterusnya. apa yang menarik di Canada Hill? kita boleh nampak pemandangan seluruh bandar Miri kat sini. dan ade Muzium minyak, Grand Oil Lady kot nama dia. tapi kami tak masuk pun sebab nak cepat.





Panaih lit lit. Rasa macam nak makan aiskrim. kami google ais krim Apong yang sedap kat mana, dan terus shoot kesana.




Sedap! harga dalam RM 3.50 satu. boleh pilih nak letak apa macam kat atas ni.

Next, kami ke Marina Bay dan beach hopping ke pantai-pantai sekitar sebelum ke Airport. Dan kami tersesat. dan jumpa pasar kecil kat kawasan perumahan tempat kami sesat tu. and guess what?

saya jumpa kain batik Sarawak yang sama saya beli kat Miri Handicraft Centre tadi tapi dengan harga RM10 sahaja! masa kat Miri Handicraft Centre tadi saya beli dengan harga RM16. sobsobs. saya terus beli 5 buat hadiah. sebab kecewa sangat. mula tadi dah beli 4. rugi.

ni semua gambar di Marina Bay.






dan pada jam 8.30 kami tunggu kak Suah yang bekalkan kami Umai untuk hantar Umai yang dah di packing, untuk bawa balik ke KL. 

The end.

alhamdulillah despite banyak cerita dan benda jadi (malas nak story panjang) kami berjaya juga habiskan trip last minit ni. Next year kami akan ke Bangkok, InsyaAllah. tiket baru je beli tadi. ada offer sempena 12/12/2018. jyeahh..

until then, wassalam.

You Might Also Like

0 cot-cet cot-cet mereka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...